Miten mielekkyyden kokemusta voi vahvistaa töissä?

Mihin suuntaamme ajatuksemme, sitä toteutamme. Negatiivinen ajattelu tuottaa negistelyä, ratkaisukeskeinen ajattelu tuottaa ratkaisuja, myönteinen ajattelu tuottaa mielekkyyden kokemuksia.

Kyse ei ole niinkään siitä, miten asiat faktisesti ovat, vaan siitä, miten suhtaudumme niihin. Olosuhteesi voivat siis olla haasteelliset, mutta voit itse valita, mistä näkökulmasta tilannettasi katsot. En puhu pakkopositiivisuudesta tai hankalien asioiden ohittamisesta tekohymy naamalla. Puhun aktiivisesta otteesta omaan työhyvinvointiin, puhun oman toimijuuden ja osallisuuden säilyttämisestä omassa työssä. Puhun sinusta ja minusta – siitä, mihin itse voimme vaikuttaa.

Haluatko säilyttää epätyydyttävän tilanteen työmaallasi? Kaipaako joku asia muutosta? Juututko kuitenkin vellomaan, tuntuuko, että et voi vaikuttaa asioihin? Voi olla, että et voikaan muuttaa kaikkea. Sinun ei välttämättä tarvitse – voit viilata näkökulmaasi. Jos rakentavat näkökulmat meinaavat olla hukassa, ei hätää: Tätä voi harjoitella!

Tähän voit vaikuttaa:
• Mitä tunnetta haluat kokea työpäivän päätteeksi?

Kiitollisuutta?
Tyytyväisyyttä?
Ylpeyttä tehdystä työstä?
Olkoon tunnekaipuusi mikä tahansa, suuntaamalla huomiosi tähän tunteeseen vaikutat työpäiväsi valintoihin.

• Esitä itsellesi valintatilanteessa kysymys:

Tukeeko toimintani päivän tunnetavoitettani?

Tukeeko juuri tämän työtehtävän priorisointi tyytyväisyyttäni päivän päätteeksi? Olenko työpäivän päätyttyä ylpeä tehdystä työstä, jos nyt menen someen? Vaikuttaako se asiaan? Onko minulla kiitollinen mieli, jos toimin näin?

Kysy, kysy, kysy!

• Kirjoita tunnetavoitteesi näkyville!

Kun näet tavoitteesi pitkin työpäivää, se muistuttaa sinua asiasta – valinta on sinun.

 

Mielekkyyden kokemuksen vahvistaminen ei ole yleensä mikään pikkujuttu työympäristössä. Haasteeksi saattaa muodostua kiire, tympeät työkaverit, paskat pomot tai muut työelämän kompastuskivet. Omiin tunnetavoitteisiin keskittyminen saattaa tuntua aluksi oudolta: ”Mitä mie nyt tämmöstä höpöhöpöä...?”

Pitkäkestoisen mielekkään ajattelun ja toiminnan harjoittelu vie aikaa. Nopeamman tyydytyksen saa usein vanhoilla konsteilla; hautautuminen someen, ”ei tästä tule mitään”-ajattelu, tai vaikkapa itsen (tai toisten) syyttely. Toki on niin, että some-pako ja marina ovat ihan paikallaan silloin tällöin, mutta työhyvinvointia kannattelevia konsteja ne eivät ole. Ajattelun aktiivinen suuntaaminen mielekkyyksiin tuottaa kuitenkin tulosta pidemmällä aikavälillä.
Jos haluat työarkeesi iloa, tee siitä tavoite.